Piątek, 19 lipca 2024

Trenuj bezpiecznie! Wskazówki dotyczące bezpiecznego lata

12 lutego 2023

Lato to świetny sezon na aktywność fizyczną. Zanim wyruszysz do lasu lub parku ze swoją matą, oto kilka rzeczy, o których warto pamiętać i mieć na uwadze podczas wykonywania ćwiczeń na świeżym powietrzu.

Aktywność fizyczna jest kluczem do idealnego lata. Jest to szczególnie ważne, ponieważ to właśnie wtedy chcemy pokazać nasze piękne ciała. Najgorętsze miesiące w roku nie są najlepszym czasem na spędzanie czasu w zatłoczonych siłowniach, klubach fitness i salach treningowych. Najlepiej jest ćwiczyć na świeżym powietrzu. Możesz zabrać cały swój plan treningowy BeActiveTV lub nowe wyzwanie Ewy pod chmurką. Matę i gumy możesz też zabrać w plener, np. do lasu lub parku. Jeśli tak robisz, powinnaś trenować online.

Lato to czas relaksu i nie nakładania na siebie zbyt wielu ograniczeń. Dobrym pomysłem na lato jest wykonanie treningu, a następnie odpoczynek i spróbowanie czegoś nowego. Możesz czuć, że wolisz bardziej aktywny trening niż zwykły. Jeśli tak jest, nie czuj się winna z tego powodu. Słuchaj swojego ciała, nie bój się swoich zachcianek, tak długo jak są one zdrowe i nie stoją w sprzeczności z Twoimi celami. Być może łatwiej będzie Ci się zrelaksować podczas wakacji, jeśli w ciągu roku wykonujesz dużo ciężkiej pracy.

Nie ma znaczenia, jaki rodzaj aktywności fizycznej lub sportu wybierzesz, są to kluczowe punkty do zapamiętania. Chodzi o bezpieczeństwo i dobre samopoczucie.

Możesz wybrać najlepszy czas na swoje treningi.

Choć lato ma swoje kaprysy, to generalnie jest to sezon wysokich temperatur. Nie warto ryzykować udaru cieplnego, więc upewnij się, że starannie wybierasz pory treningów. Możesz trenować rano lub wieczorem, zamiast w pełnym słońcu. Nadal możesz trenować w południe, jeśli rtęć jest wystarczająco niska i jest wystarczające zachmurzenie, aby chronić Cię przed promieniami słonecznymi. Aby uniknąć przegrzania, włącz wentylator, jeśli trenujesz w domu w wysokich temperaturach.

Upewnij się, że masz odpowiednie ubranie!

Obuwie i odzież treningowa muszą być wygodne, ale bezpieczne. Buty powinny zapewniać stabilność i amortyzację. Aby zminimalizować szansę na poślizgnięcie się, ważne jest, aby buty miały odpowiedni bieżnik. Odzież powinna być lekka i dobrze dopasowana do ciała. Nie powinna szczypać ani ocierać, gdyż może to powodować podrażnienia skóry. Najlepsza odzież na intensywne treningi to odzież termoaktywna. Najlepiej wybrać jasny, świecący kolor, który odbija słońce.

Bądź zdrów!!!

Trening wymaga energii, nie tylko silnej woli, ale także właściwego odżywiania. Lato to czas, kiedy częściej niż kiedykolwiek jesteśmy skłonni do jedzenia na mieście. Unikaj jedzenia "apetycznego" śmieciowego jedzenia i uważaj, aby nie robić tego zbyt często. Przez cały rok obowiązują zasady zrównoważonego żywienia i racjonalnego odżywiania! Jedz dużo warzyw i owoców. Zadbaj też o odpowiednią ilość węglowodanów złożonych (ryż, zboża i rośliny strączkowe), a także białka (jaja, ryby). Są to składniki, które pomogą zbudować Twoje mięśnie. Unikaj słodzonych i kolorowych napojów. Zamiast tego pij wodę z cytryną, miętą, zieloną herbatę i herbaty ziołowe.

Unikaj zbyt dużej ilości słońca!

Witamina D powstaje dzięki promieniom słonecznym. Jest ona niezbędna do prawidłowego funkcjonowania i zdrowia układu odpornościowego. Ważne jest, aby korzystać ze słońca oszczędnie. Należy chronić skórę przed słońcem, jeśli planujemy wystawiać się na nie przez dłuższy czas. Możesz używać filtrów przeciwsłonecznych lub nosić bluzki z długimi rękawami i legginsy. Korzystaj z cienia, kiedy to możliwe i mniej słońca w nocy.

Nawodnienie i elektrolity są ważne!

Wraz ze wzrostem temperatury wzrasta zapotrzebowanie na wodę. Jest to szczególnie prawdziwe w przypadku aktywności w upalne dni. Powinieneś nawadniać się częściej, jeśli planujesz trening w warunkach dużego nasłonecznienia. Powinieneś również uzupełnić elektrolity utracone przez pot. Aby uzupełnić płyny i mikroelementy utracone przez pot, należy mieć pod ręką wysokowartościową przekąskę (np. batonik musli) lub izotonik. PORADA: Możesz pić niewielkie ilości wody i izotoniku, nawet jeśli nie czujesz pragnienia. Twój organizm poinformuje Cię o tym, że jesteś spragniony lub głodny podczas aktywności fizycznej.

Utrzymuj ciepło!

Lato to czas, kiedy obowiązki są mniej ważne. Rozgrzewka jest niezbędnym elementem każdego treningu. Nawet jeśli zdecydujesz się zrezygnować z ćwiczeń na rzecz innej aktywności, przed rozpoczęciem rozgrzej stawy i mięśnie. Badminton, siatkówka i jazda na rolkach angażują całe ciało. Ryzykujesz kontuzję, jeśli po wielogodzinnym siedzeniu w fotelu kontynuujesz czynność bez rozgrzewki.

Lepiej być krótko niż długo!

Jeśli brakuje Ci czasu i zastanawiasz się, czy warto wyjść na dwór, aby poćwiczyć, odpowiedź jest prosta: Lepiej krótko niż wcale. Nie jesteś odpowiedzialny za to, co sobie wyznaczyłeś. Zamiast tego pomyśl o ćwiczeniach jako o sposobie na poprawę swojego samopoczucia. Poczujesz się bardziej energiczny, jeśli poświęcisz choćby kwadrans na lekką, szybką gimnastykę.

Czego powinieneś unikać podczas letnich treningów

Wakacyjny nastrój sprzyja lekkomyślności. Zachęca do lekkich zachowań i bagatelizowania ryzyka. Ważne jest, aby podczas letnich treningów zachować aktywny umysł i unikać popełniania błędów, które mogą mieć poważne konsekwencje.

1. Przecenianie swoich sił

Zdarza się, że pragnienie jest większe niż nasze możliwości. Wywieramy na siebie zbyt dużą presję i stawiamy nierealistyczne cele. Przecenianie swoich sił może być niebezpieczne, zwłaszcza w warunkach wymagających zwiększonej ostrożności, np. gdy musimy pokonać długi dystans w upale lub mamy niższy poziom energii, a mimo to chcemy przeć do przodu.

2. Ignorowanie prognoz pogody

Zanim wybierzesz się na trening na świeżym powietrzu, powinieneś sprawdzić prognozę pogody. Jest to szczególnie ważne, jeśli planujesz pokonywać większe odległości (las, góry). Czasami aura może być dość zaskakująca. Lazurowe niebo może szybko stać się pochmurne, a z niego może sypać grad i błyskawice. Unikaj takich niespodzianek dla swojego bezpieczeństwa i komfortu.

3. Ignorowanie ograniczeń i potrzeb organizmu

Każdego dnia organizm wysyła nam wiele sygnałów o swoim stanie zdrowia. Warto nauczyć się interpretować te sygnały i słuchać ich. Łatwiej wtedy zrozumieć potrzeby i możliwości organizmu i postępować odpowiednio, by mu nie zaszkodzić. Podczas (lub przed) każdej aktywności najważniejsze komunikaty, o których należy pamiętać, to pragnienie, głód i uczucie osłabienia.

BeActiveTV i Ewa Chodakowska mają nowe wyzwanie: Self-Love Summer body. Projekt przeznaczony jest dla dziewczyn na każdym poziomie sprawności fizycznej.