Piątek, 23 lutego 2024

Jaka odzież sportowa jest najlepsza na trening?

9 lutego 2023

Większość osób, które rozpoczynają swoją drogę z aktywnością fizyczną zadaje to pytanie. Pytanie to jest aktualne nawet dla tych, którzy ćwiczą już od jakiegoś czasu. Nie ma w tym nic dziwnego. Łatwo się pogubić w morzu różnych firm, materiałów, modeli i rodzajów butów oraz ubrań. Dlatego przygotowaliśmy ten poradnik, który pomoże Ci ubrać się na trening.

Dlaczego ważne jest noszenie odzieży sportowej na trening?

Bycie aktywnym to jeden z Twoich największych darów. Regularne ćwiczenia, dostosowane do Twoich możliwości, poprawiają jędrność skóry i zwiększają ruchomość stawów. Dzięki nim możesz mieć lepszą jakość życia i większe poczucie dobrobytu. Ale, dobry trening to coś więcej niż tylko ćwiczenia. Równie ważny jest odpowiedni strój. Odpowiednio dobrana do aktywności odzież może ułatwić ćwiczenia.

Dlaczego.

Chroni skórę przed czynnikami zewnętrznymi. Odzież antybakteryjna jest lepsza niż wilgotna i przepocona. Jest to szczególnie ważne w przypadku bielizny sportowej. Odpowiedni strój jest niezbędny podczas ćwiczeń na świeżym powietrzu. Odpowiedni strój pozwoli utrzymać temperaturę ciała, zapobiegnie otarciom, a także ochroni nas przed deszczem i wiatrem. Dzięki temu jesteśmy mniej zależni od pogody. Nie jesteśmy narażeni na ewentualne przeziębienia czy spadek odporności.

Odzież sportowa jest ważna nie tylko ze względu na jej rolę podczas treningu i aktywności fizycznej. Ma ona znaczący wpływ na komfort podczas ćwiczeń i jakość treningu. To niesamowite, nie sądzisz? Możesz też przypomnieć sobie jakiekolwiek ćwiczenie, które wykonałaś w niechlujnym staniku. Jesteśmy pewne, że odbijające się piersi bardzo Cię rozpraszają. Przez odbijanie możesz też uszkodzić delikatną strukturę tkanek otaczających biust. To samo dotyczy innych części Twojego ciała, takich jak uda i pośladki. Obcisłe, dobrze dopasowane ubrania oprawią je, dając Ci bardziej zwartą, gotową do pracy sylwetkę.

Podobnie jest z butami. Pamiętasz otarcia spowodowane przez źle dopasowane obuwie? A przecież nie startowałeś w nich na Mistrzostwach Świata. To pokazuje, że odpowiedni strój jest ważny, niezależnie od poziomu.

Dobra odzież chroni Twoje ciało od głowy do stóp - dosłownie. Opaska na głowę chroni oczy przed potem, a koszulki, legginsy i skarpetki odprowadzają wilgoć z powierzchni skóry. Skarpety zapewniają wsparcie i ochronę dla Twoich stóp oraz zapobiegają otarciom.

Jesteśmy pewni, że jeśli doczytałeś do tego momentu, będziesz w stanie ćwiczyć w profesjonalnym stroju. Jak powiedzieliśmy wcześniej, dobre ubranie jest doskonałym wsparciem dla treningu, ale go nie zastąpi. Nie powinnaś pozwolić, aby Twoje ciało zwiotczało, bo nie masz sportowych legginsów. Na początku swojej drogi możesz też założyć wygodne i lekkie spodnie dresowe, zwłaszcza jeśli jest to w domu. Możesz również eksperymentować z ubraniami, ponieważ nie będziesz musiał zmagać się z niesprzyjającą pogodą. W końcu zdecydujesz, czy potrzebujesz więcej ubrań i co jest Ci najbardziej potrzebne.

BeActiveTV pozwala na testowanie odzieży sportowej w domu.

Jakie są korzyści ze źle dopasowanej odzieży do ćwiczeń?

Podczas gdy odzież może być pomocna w utrzymaniu aktywności, może również wyrządzić Ci poważną krzywdę. Czasami może to być bardzo... bolesne. Nie wierz, że sporty zawodowe wymagają idealnego dopasowania czy wysokiej jakości odzieży. Nawet trening w domu może być trudny, jeśli nie zostanie spełniony ten warunek.

Obtarcia

Źle dopasowane ubrania mogą spowodować najwięcej szkód. Często są one zbyt małe lub niedopasowane do ciała. Zbyt ciasne legginsy lub bielizna mogą powodować bolesne otarcia. Szczególnie w pachwinach i okolicach intymnych. Podrażniony i uszkodzony naskórek jest bardziej podatny na infekcje. Ich leczenie jest zazwyczaj bardzo uciążliwe i zajmuje dużo czasu. Źle skrojone bluzki i topy mogą powodować ból w pachach. Można też doświadczyć podjeżdżania tkaniny przy intensywniejszych ruchach. Niemal niemożliwe jest znalezienie czegoś bardziej irytującego niż konieczność ciągłego poprawiania podwiniętego T shirta.

Oparzenia

Odparzenia mogą być również spowodowane źle dopasowanym strojem. Ponieważ pot nie jest w stanie odparować, gromadzi się i gromadzi na skórze, podrażniając ją.

Pocenie się

Spocone ubrania mogą być równie irytujące, co niezdrowe. Zwłaszcza w chłodniejsze dni i gdy jest wietrznie. Mokre ubrania mogą nie tylko przyklejać się do skóry, ale także powodować podrażnienia. Może być również pożywką dla wszelkiego rodzaju bakterii.

Alergia

Również materiały, z których wykonane są buty czy stroje mogą stanowić zagrożenie. Osoby z wrażliwą skórą mogą być bardziej podatne na uczulenia ze strony chemicznych barwników i innych włókien, które nie są przyjazne dla ich skóry.

Nadmierny ucisk

Zbyt ciasno dopasowana odzież również może powodować dyskomfort. Dotyczy to m.in. czapek, które zbyt ciasno oplatają głowę, oraz skarpetek, które ograniczają krążenie krwi. Dotyczy to zwłaszcza bielizny. Zbyt mały biustonosz może powodować ściskanie piersi. Zbyt ciasne legginsy mogą ograniczać swobodę ruchów.

Wszystkie te nieprzyjemności mogą prowadzić do recepty na rezygnację z jakiejkolwiek aktywności. Pamiętaj, że jedyny dyskomfort jaki powinnaś odczuwać podczas ćwiczeń to dyskomfort związany z wyjściem poza swoją strefę komfortu. Noszenie źle dopasowanej odzieży utrudni to zadanie. Prawidłowo dopasowana odzież powinna być prawie niewidoczna podczas ćwiczeń. Gwarantujemy, że nie będziesz w stanie skupić się na niczym innym, jeśli będziesz ciągle myśleć o tym, jak ciasny lub luźny jest Twój top i legginsy.

Jaką tkaninę powinieneś wybrać do swojego projektu?

Na rynku jest wiele różnych rodzajów tkanin, każda nadaje się do innej aktywności. Jest tak wiele opcji, że łatwo się pogubić. Aby Ci pomóc, przedstawiliśmy przewodnik po metkach.

Bawełna

Jedna z najbardziej kochanych tkanin. Bawełna, zwłaszcza organiczna, jest miękka i oddychająca. Łatwo się porusza i jest najlepszym wyborem dla osób dopiero rozpoczynających aktywność. Jej minusem jest słabe odprowadzanie wilgoci. Z tego powodu musimy być przygotowani na mokre i spocone ubrania podczas intensywnej aktywności. Ich suszenie zajmuje dużo czasu. Bawełna pochłania zapachy. Przez to po pewnym czasie staje się mniej atrakcyjna w noszeniu. Dzieje się tak dlatego, że bakterie uwielbiają wilgotne środowisko i żywią się potem i naskórkiem. Wybieraj bawełnę do aktywności o niskiej intensywności, takich jak joga czy pilates.

Poliester

Ten materiał plastyczny charakteryzuje się niską absorpcją wody. Szybko odparowuje pot ze swojej powierzchni, więc bardzo dobrze radzi sobie z potem. Pomaga to utrzymać zdrową temperaturę ciała i zmniejsza szansę na złapanie wiatru. Poliester może być stosowany w wielu rodzajach odzieży, od bielizny po warstwy odzieży wierzchniej. Poliester jest również bardzo trwały i niedrogi. Nie boi się wytrzymać wysokich temperatur i słońca. Dobrze zachowuje swój kolor w przyszłości. Ubrania z poliestru często mają dodany elastan. Robi się to po to, aby ubrania lepiej się układały. Tkanina ta idealnie nadaje się do treningów na świeżym powietrzu.

Polipropylen

Kolejna syntetyczna tkanina o unikalnej strukturze. Posiada specjalne kanały kapilarne, które odprowadzają nadmiar wilgoci. Wykorzystywany jest również do produkcji odzieży termoaktywnej. Do odzieży wykonanej z tego materiału można czasem dodać jony srebra. Mają one działanie antybakteryjne, dzięki czemu eliminują zapachy potu. Polipropylen ma niską odporność na promienie UV. Nie zdziw się, jeśli kolory wyblakną przy intensywnej ekspozycji na słońce. Tkanina ta najlepiej nadaje się do intensywnych treningów cardio i interwałowych w pomieszczeniach. Nie będziesz miał obaw o ewentualne zapachy, jeśli wybierzesz ubrania z silverionami.

Merino

Jest to specjalny rodzaj wełny merynosowej. Jest bardzo miękka na skórze i jest niezwykle delikatna. Świetnie sprawdza się podczas aktywności na świeżym powietrzu jako bielizna termiczna. Jej największą wadą jest wysoka cena. 100% wełna merynosów bez żadnych domieszek może być bardzo droga.

Od jakiej odzieży sportowej warto zacząć?

Obawiasz się wysokich kosztów związanych z inwestowaniem w odzież sportową? Spokojnie!!! Nie czuj się pod presją kupowania wszystkiego na raz. Zacznij od inwestycji w bieliznę sportową, zaczynając od biustonosza. Każdy intensywny wysiłek fizyczny może spowodować uszkodzenie delikatnej skóry wokół piersi. Aby przeciwdziałać utracie elastyczności lub jędrności, powinnaś zapewnić jej odpowiednie wsparcie.

Równie ważne jest obuwie. Buty nie muszą być najdroższe, ale powinny być wygodne z antypoślizgową podeszwą. Przy ich wyborze zwróć uwagę na to, jak wspierają Twoje stopy. Buty ze śliską podeszwą lub nieodpowiednią amortyzacją mogą zwiększyć ryzyko kontuzji. Twoje treningi będą również mniej komfortowe. Ślizganie się po ziemi nie jest najlepszym sposobem na ćwiczenia. Jest to również niebezpieczne i obciążające dla Twoich stawów i mięśni.

Nie musisz wydawać dużo, jeśli dopiero zaczynasz przygodę lub wracasz do niej po przerwie. Po pierwsze, dopiero uczysz się swoich preferencji. Po drugie, nie jest to konieczne, bo na początku nie zauważysz różnicy. Nie musisz żałować, że wybrałeś marki dobrej jakości w niższym przedziale cenowym. Ważne jest, aby mieć ubrania, które są wygodne, oddychające i szybko schną.

Kolejną kwestią jest powrót do aktywności po kontuzji. Tutaj najlepiej wszelkie zakupy skonsultować z fizjoterapeutą/lekarzem. Regenerujące się tkanki mogą wymagać zabiegów (np. większej kompresji lub amortyzacji).

Na co zwrócić uwagę przy wyborze stroju do ćwiczeń?

Kiedy już ustalisz podstawy (np. swój poziom sprawności i zaopatrzysz się w rzeczy niezbędne), możesz zacząć skupiać się na innych aspektach.

Częstotliwość

Wolisz trenować raz w tygodniu czy częściej? Lepiej zainwestować w lepszą odzież i obuwie, gdy planujesz więcej treningów w tygodniu.

Rodzaj treningu

Jakiego typu jest pilates? A może bieganie lub cardio? Jest to szczególnie ważne przy wyborze tkanin, w których będziemy ćwiczyć.

Ćwicz w dogodnym miejscu

Wolisz ćwiczyć w domu, w pracy, czy na świeżym powietrzu? Każde z nich wymaga innego podejścia do warstwowania i warunków atmosferycznych.

Konkretne potrzeby

Być może Twoje ciało wymaga wsparcia w konkretnym obszarze. Na przykład stabilność w kostce lub komfort podczas niektórych ruchów.

Warunki do treningu

Dotyczy to zwłaszcza treningów na świeżym powietrzu. Czy planujesz trenować tylko wiosną i latem, czy będziesz również przeprowadzać treningi outdoorowe zimą? Musisz pomyśleć o właściwościach termoizolacyjnych i odporności na zmiany pogody, takie jak słońce i wiatr.

Cena

Zanim wybierzesz się na zakupy, ustal budżet. Dzięki temu będziesz mógł znaleźć ubrania najlepszej jakości w najbardziej przystępnej cenie.

Wygoda

Każdy z nas lubi coś niepowtarzalnego. Twój kształt ciała i rozmiar również wpłyną na wygodę stroju. Przed zakupem upewnij się, że przymierzasz kilka modeli, aby znaleźć ten, w którym czujesz się najbardziej komfortowo.

Estetyka

Nie zapominajmy, że kolor jest ważny! Ważne jest, aby nie stawiać go ponad jakość i wygodę ubrania. Eksperymentowanie z różnymi kombinacjami kolorów jest w porządku. To Twoje ubranie i powinnaś czuć się w nim świetnie. Dzięki temu chętniej będziesz ćwiczyć i będziesz bardziej zmotywowana.

Przygotowaliśmy dla Ciebie krótkie zestawienie. Skorzystaj z niego, gdy będziesz potrzebowała wybrać odpowiednie ubranie na trening.

I kiedy staniesz przed lustrem ....

Pamiętaj, że ubranie nie jest najważniejsze. Najważniejsze jest to, co czujesz bez niego. Najpiękniejsze stroje nie zastąpią miłości do siebie, szacunku i miłości do swojego ciała. Nie powinnaś używać ubrań (nawet sportowych!) jako wymówki dla wad. To nie ma być przebranie. Nie noś ubrań, które są zbyt restrykcyjne lub ciasne. Komfort to klucz do udanego treningu. Pamiętaj, że ćwiczysz dla własnej przyjemności i własnej satysfakcji. Możesz cieszyć się aktywnością, bez względu na to, jaki jest twój strój, i powinnaś się dobrze bawić, robiąc to. Będziesz czuła się pięknie zarówno w swoim stroju, jak i bez niego. Dotyczy to niezależnie od tego, jak duża jest twoja talia lub jak dużą wagę wskazuje waga.

Ważne jest, aby mieć odpowiednie akcesoria do treningu. Ważne jest, aby czuć się komfortowo podczas treningu. Dzięki temu zwiększysz swoją efektywność i sprawisz, że będzie on przyjemniejszy. BeBio.pl posiada produkty, które pomogą Ci stać się lepszą wersją.